Sunday, November 7, 2010

"kemalasan yg sgt useless"


kita ni asal2 takde lah malas
.
.
.
abis tu?
.
.
.
knapa kita malas?
kerna kita asal2 nya mmg malas...tp kturunanku org rajin2
knapa kita malas?
kerna dah menjadi fitrah manusia itu utk mnjadi malas slepas rajin...tp org lain ada je yg rajin
knapa kita malas?
kerna ada hormon 'malas' tersecrete drpd salah satu kalenjar dlm badan kita...semua hormon rajin melaksanakan segala fungsi dlm badan, dakyah belaka
knapa kita malas?
kerna takde bnda yg boleh meransang kita utk tidak menjadi malas...argh!alasan semata
knapa kita malas?
kerna kita ada reason utk malas...tipu! xde alasan yg lebih kukuh melainkan malas
knapa kita malas?
kerna kita tak pernah mencuba utk menjadi tidak malas... ye,mencuba sj tak cukup harus disertakan dgn konsistensi
knapa kita malas?
kerna kita tahu ke'best'an menjadi malas...aha!an
da tidak tahu ke'best'an menjadi tidak malas
.
.
(*argh! hopelesssnya hg ni~)
.
.
tp bila malas...
byk bnda akan tertangguh
byk perkara akan tergendala
byk rezki akan terpinggir
byk juga nikmat akan hilang
.
.
.
abis tu...
tak tahukah malas itu mudarat? tahu! sapa bilang tak tahu...
tak tahukah malas itu penyakit? er, tahu jugak
.
.
abis tu...
knapa kita MASIH malas?
kerna kita sememangnya malas utk mengambil tahu knapa kita masih malas
.
.
abis tu...
knapa kita MASIH tidak mahu utk mngubah keMALASan itu?
kerna kita masih berMINDA begitu
.
.
.
jadi...
nk berminda begitu sampai bila? sampai bila-bila
sampai bila-bila? sampai bila-bila
.
.
maka...
sampai bila-bila lah kamu akan akan berminda begitu...
slmt bermalasan dan slamat berminda malas!
.
.
kamu mmg tak nak berubah!
kamu mmg tak nak tidak menjadi malas!
kamu mmg begitu!
.
.
TIDAK!!!!
.
.
aku mmg nak berubah!
aku mmg tak nak menjadi malas!
aku bukan begitu!!


"Allahumma, aku berlindung pada-Mu dari rasa sedih dan gelisah, dan aku berlindung pada-Mu dari kelemahan dan kemalasan; dan aku berlindung pada-Mu dari sikap pengecut dan bakhil; dan aku berlindung pada-Mu dari cengkaman hutang dan penindasan orang"
Amin.


*xyah jd org klu dh malas sampai mcm ni...:p

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...