Monday, September 7, 2009

"setan kechil..."

Petang yang aman damai tidak semestinya dapat menyejukkan perasaan aku yang sememangnya panas membara. Hantu betol la budak sekor ni. Kalau tidak mengenangkan background aku yang ala-ala baik punya ni, agaknya dah bertukar rupa dah budak hantu sekor ni. Yang menghairankan aku, sejak aku mengenali makhluk tuhan yang tidak bertamadun ni, nampaknya aku je yang tak tahan daulat beliau ni. Semua warga Arau nampaknya macam respect giler dengan beliau dan semestinya aku tiada sokongan veto untuk membuat sebarang penyataan buruk mengenai beliau. Aduhai! Malang sungguh daku merasakan...

Adeef Iman, bukanlah seperti namanya yang tampak ‘beriman’ dan ‘beradat’ seperti yang dikata. Indah khabar dari rupa (my point of view la...). Daripada junior sehinggalah ke senior, ramai mengatakan beliau adalah antara bakal calon Yang Dipertua MPP...er! sangatlah tidak releven dengan perangai beliau tatkala berjumpa atau terserempak dengan aku di mana-mana. Asal nampak saja budak Adeef ni, jantung aku bakal mendidih dan mungkin mencapai tahap peleburan yang paling maksimum. Mungkinkah beliau adalah satu katalis yang akan mengubah satu tindakbalas reaksi (reaksi aku la tu!), ataupun beliau adalah hexane (bahaya giler since boleh buat orang mandul if terhidu directly) yang akan membeli kesan-kesan buruk sekiranya terdedah secara langsung? Hmm,amat tidak rasional bagaimana seorang Adeef boleh terlibat dalam kancah perasaan seorang Saffi...Saffi!!! wake up! Takkan la...hishh!! perasaan ini tidak seharusnya dipupuk, memandangkan kehadiran Adeef ni hanya sekadar ‘pembuli perasaan’ yakni ‘pemupuk amarah’ yang paling berjaya. Makin difikirkan makin geram!Haiz! Tak macam Addin, secret admirer yang aku ushar ketika orientasi dahulu, encik baik-tahap-tak-hengat a.k.a menantu mithali mak aku. Haha! Aku ketawa besar dalam hati. Ushar yang lain, lain pulak yang ‘lekat’. Tak faham betul aku macam mana Adeef yang lain karektor ketika 2nd day orientasi boleh bertukar kepada Adeef yang masyaAllah! Hanya tuhan saja yang tahu. Masih aku ingat bagaimana tertibnya beliau@Adeef ketika aku sengaja mencipta satu perbualan ringkas dengannya. Sikit punya baik, pijak gajah memang tak matilah! Memang nampak sangat aku yang dominan dalam komunikasi dua hala tersebut.

"Assalamualaikum"

"Waalaikumussalam."

"Er, can I ask you something? "

"Sure, just shoot it."

"Awak ke yang masuk lambat dalam dewan tadi? Since saya nampak awak ada twin yang... "

"Yup, we are twin. By the way, saya Addin, tadi tu my bro, Adeef. Mesti awak sangka saya Adeef, pasal i’m wearing this.." Addin menuding jari ke kopiah rocknya.
Ok...Aku salah pandang orang kah? Yang ushar sikit punya macam nak telan aku, siapakah? Sahla kes salah aimed ni, nasib baik kembar dua, kalau kembar tiga...

"Okkk...betullah apa yang saya nampak, since ada dua orang yang bermuka almost the same, and you are truly twin..heee, just checking out..no harm done rite?"

"Rite..no harm. Awak budak meche ke? "

"Eh, tak! Saya budak D.I.S. "

"O ok, suppose budak D.I.S pun should have a name, rite. "

"Ooh, Saffiyah.. panggil Saffi je. Hmm, Addin, saya kena g dulu, ada hal sikit kat HEP, nice to know you. "

"Ok Saffi, nice to know you too..”

Time tu aku dah tahu he is not ‘him’. No sparkling in his eyes....

Tetapi, sekarang ni aku dah jadi satu subjek untuk adik kembar kepada abang kembar yang memang aku aimed tu. Oohhh!!! Tuhan! Kan bagus kalau beliau tidak diciptakan sebagai lelaki, kan bagus kalau beliau dijadikan pokok ke, tupperware ke...erk...takpe, tupperware ada guna juga, buat tapau nasik. Tapi,manusia yang bernama Mohd. Adeef Iman, sejak dari azali takde keja lain, asyik nak menyakat aku je kerjanya. Kalau tak menyakat, tak boleh hidup agaknya budak Adeef ni.

"Woi! Aku penat la nak layan hang ni, ada je muka hang kat mana-mana. Kalau hang lalu ja depan aku takpa, ni dak, hg kacau aku lagi. Aku rasa kalau sari (sehari) tak kacau aku, hang tak leh tidoq malam kot." sinis gila muka yang aku pamerkan kepada Adeef ketika terserempak dengannya ketika baru pulang dari kelas. Kalau orang lain, dah lama angkat kaki. Tahan daulat betul beliau dengan ‘ayat-ayat chenta’ yang kadang kala bisa merobek jiwa sang pria.

"Ala, Piah! Aku bukan suka-suka nak kacau kau . Ada objektif aku kacau kau ni. Aku nak bagi hidop kau happy setiap hari. Mak aku cakap kalau tengok muka aku hari-hari, dapat pahala. Hehe!" er! Dapat pahala ke dapat bala encik Adeef...

"Weh! Aku tak pernah dengaq pulak kata dapat pahala kalau tengok muka hantu macam hang ni..ish!! hang pi la main jauh-jauh. Aku meluat tengok muka hang ni, tau dak! Eeee!! " puas hati aku bila dah keluarkan segala isi hati aku.

“Ha..ni lagi satu..jangan suka-suka dok panggil aku Piah, Peah ka, apa-apa yang related dan sama waktu dengan huruf P! Suka hati hang ja nak panggil aku Piah, awat..hang ni berdaulat sangat ka boleh panggil aku Piah ha!"

"Hui, sedap apa nama Piah..lain dari yang lain..aku suka!" Adeef buat muka selamba.

"Dah..dah..aku nk balik dah ni..esok aku dengaq hang panggil aku Piah..jaga! Panggil macam orang lain panggil...mak pak aku bagi nama sikit punya sedap kat aku..hang dok pandai-pandai tukar nama aku..Hish!!" sempat aku tunjukkan jari telunjuk ku kepadanya tanda protes yang maha sangat.

"Aik! Kau nak jupa aku esok, Piah? Hehe! Kecik tapak tangan, nyiru aku tadahkan!” ujar Adeef sambil tersenyum-senyum sumbing.

"Hah?..esok mende plak?..tak teringin aku nak jupa hang..." aku mencebik ke arah Adeef.

"Tu, kau kata esok panggil nama macam org lain panggil...."

"Ish! Payah sungguh aku cakap dengan orang yg tak reti bahasa ni..." balas aku dengan muka masam mencuka.

Selamba gila aku jeling kat mamat tak faham bahasa ni. Dah dua tahun si Adeef ni kacau hidup aku dan aku tak nampak tanda-tanda beliau akan menghentikan aktiviti tidak berfaedah tersebut. Yang menghairankan tu, kenapa beliau tidak pernah berputus asa untuk mengacau hidup seorang Saffiyah Hana Zaid. Kalau boleh dikira maki hamun aku terhadap beliau, mesti dah berpuluh kontena si Adeef buat collection. Orang lain mesti tidak dapat menahan semua kata-kata berbisa aku tu, tapi orang bernama Adeef ni tak faham bahasa Melayu kot, nak nak loghat utara. Itu yang menghairankan aku, dia tak serik-serik dan makin ligat mengusik aku.....Aduh! Pening kepala! Kalau macam ni lagi tiga tahun, mahu aku sakit jantung...daripada stress terus dapat penyakit, tak ke kes naya....

"Saffiyah Hana...i mean it..and i really mean it.. ". tetiba Adeef melontarkan kata-kata yang sangat berlainan tonasinya dan sangat berlainan ekspresi wajahnya. That eyes sparkling again...Tersentap seketika jantungku ini tatkala mataku bertemu seketika dengan matanya...that moment i realize that he really mean it. Seriously...

1 comment:

PokokHijau said...

Salam...

Keep on writing, ya umi... =D
We (anakandas) support you at the back... heee (^_^)

Salam Nuzul Al-Quran.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...