Sunday, May 3, 2009

'huu, sedeynya beb..(jauh di mata, dekat di hati!)"

* perkara yang membebankan jiwa kadang-kadang memaksa kita menjadi orang yang tidak sepatutnya...

Agaknya apa yang akan mendorong aku untuk terus bertahan di bumi Arau itu,musykil berbalas dengan bingung sambil mencari satu point kukuh bagi menenangkan hati yang durja. Harus bagaimana lagi untuk aku terus menanam rasa seronok dan sukakan tempat itu untuk terus bertahan, bertahan dan bertahan. Masih aku ingat bagaimana murung dan monyoknya mukaku tatkala aku mendapat tawaran untuk melanjutkan palajaran di dalam kursus yang aku tidak minati. Serasa aku, kursus Diploma Sains tiada dalam pilihan kursus yang aku minta bagi mengisi borang kemasukan universiti. Apalah nasib aku ni…mungkin aku berjodoh untuk terus menimba ilmu di tanah Arau, Perlis ini.

“Ala, takpalah. Mana-mana tempat pun sama jugak. Arau pun okey. Shah Alam pun okey. Mana-mana pun sama ja. Jarak dan tempat tidak akan mengubah persahabatan kita. Takkan berubah sedikit pun…”. Aina Amirah memujuk aku yang masih berasa seperti ‘tersisih’ dalam duniaku sendiri. Aina berjaya mendapat tempat untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang undang-undang di Universiti Teknologi Mara,Shah Alam, kursus pertama yang menjadi pilihannya.

“Jauhnya hang pi..at least aku ni sebelah negeri ja. Dah pi sana lupa kat aku..ya lah ramai kawan lain kat sana..” aku masih tidak berpuas hati dengan pujukan Aina.

“Memang akan ada kawan lain kat sana. Hang pun akan ada kawan lain kat Arau. Tapi mesti takkan sama. Aku harap kita tak putus hubungan. Ingat lagi tak macam mana kita berutus surat tiap-tiap hari walhal kelas kita sebelah menyebelah je, rumah kita pun tak sampai 500m. Aku nak kita macam dulu-dulu jugak, saling berutus surat. Kalau hang ada masalah, hang cerita kat aku. Ala, telefon pun boleh. Nak dengan tak nak ja. Jangan pulak time tu hang dok buat lupa kat aku, maklumlah dah ada kawan lain”. Masih lagi dengan nada memujuk.

“Yelah, aku faham. Aku janji aku tulis surat kat hang. Hehe!” senyumku bertaut kembali.

*dedication song; the climb - miley cyrus utk 'aina'....


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...